Online podcast luisteren dit jaar met een derde gestegen

Gedurende dit jaar heeft het luisteren naar podcasts een duidelijke sprong gemaakt. GfK GXL/DAM heeft het online bereik van de commerciële Nederlandse podcasts in kaart gebracht. Hieronder vallen podcastapps van Apple, Google en nieuwkomer Podimo. Het bereik steeg in mei 2022 naar ruim 1,3 miljoen unieke personen, zo blijkt uit de online cijfers.

In vergelijking met januari van dit jaar is dat een stijging van éénderde (+340.000 personen, 13 jaar en ouder). Gedurende het gehele jaar (januari t/m mei) luisterden in totaal 3 miljoen personen naar podcasts. Dit aantal komt bovenop de podcasts die bijvoorbeeld alleen via muziekstream zoals Spotify en Soundcloud worden afgespeeld. Onder de Nederlandse commerciële podcasts vallen de podcasts van DPG Media, FD Mediagroep en Talpa Media Solutions.

De populaire podcasts van NRC Media zijn nog niet in de meting meegenomen. Onderzoeker Jeroen Nikkel van GfK: ‘Dat willen we wel zo snel mogelijk doen, want de podcasts van NRC staan steevast bovenaan de lijstjes van best beluisterde podcasts. Dat is een kwestie van afstemming. De reden dat we nu wilden publiceren is dat we een enorme stijging signaleerden. De afsplitsing naar doelgroep voegt echt wat toe aan de cijfers die al worden gepubliceerd.’

NLO publiceert maandelijks cijfers over het gebruik van podcasts en audio on demand zodat voor alle uitgevers vergelijkbare cijfers worden gepubliceerd.

Jonge luisteraars

Nagenoeg de helft van de online bereikten in mei 2022 is jonger dan 35 jaar (48 procent). De stijging in mei is ook onder jongeren het sterkst geweest. In totaal luisteren net iets vaker mannen (55 procent) dan vrouwen in mei naar podcasts. Hoewel podcasts op alle apparaten te beluisteren zijn wordt dit het meest op smartphones gedaan: meer dan driekwart van de online bezoeken vond plaats op smartphones, 20 procent op tablets en slechts 2 procent op PC/Laptops.  

Van de bereikten luistert ongeveer de helft drie dagen of vaker in de maand een podcast, dit verschilt niet veel per leeftijdsgroep maar wel naar geslacht: vrouwelijke luisteraars pakken hun podcast er wel duidelijk vaker bij dan mannen (60 procent luistert drie dagen of vaker in de maand). Betreft de duur van de bezoeken zijn jongeren (13-34 jaar) juist langere luisteraars: 60 procent van hen luistert 10 minuten of langer, terwijl dat onder 35 plussers op een derde ligt.   

Podimo scoort

De piek in online bereik lag in week 18 (2 t/m 8 mei 2022) waarin onder meer de DPG Media Podcast ‘In Het Wiel’ de overwinning van Mathieu van der Poel tijdens de Giro d’Italia werd besproken. Nieuwkomer Podimo behaalde in de maand mei 20 procent van de online bezoeken van podcasts.

Slam wil ‘keihard boosten’ met nieuwe campagne en propositie

Slam presenteert zijn ‘aangescherpte merkverhaal’, nieuwe audiovormgeving én nieuwe programmering. Boost your life, zo gaat het radiostation vanaf vandaag met zijn nieuwe merkpositionering door het leven. De gelijknamige merkcampagne moet de luisteraar motiveren samen met Slam ‘het leven keihard te boosten’.

Het gaat goed met Slam (onderdeel van RadioCorp), aldus het radiostation zelf. Luisteronderzoek van GfK wijst uit dat het station, dat voornamelijk pop en dance draait, een marktaandeel van 3,7% in de doelgroep 20-49 jaar heeft in de periode mei-juni. In december-januari was dit nog 2,3%. Slam scoort hiermee het hoogste marktaandeel in elf jaar tijd.

Slam zoekt de rand op

Tegenwoordig draait dan ook alles om positieve energie bij Slam, zegt marketingdirecteur Chiel de Leeuw. ‘We haten saaiheid en heilige huisjes. We zoeken de rand op, willen dansen, sjansen. Dit alles komt samen in de nieuwe campagne.’

De nieuwe programmering en audiovormgeving zijn hier en hier te bekijken en beluisteren. De campagne is ontwikkeld door bureau The Stardusters en de audiovormgeving komt van de hand van Pure Jingles.

https://www.adformatie.nl/campagnes/slam-wil-keihard-boosten-met-nieuwe-campagne-en-propositie?tid=TIDP2723395X8751BB7F67C84D308F01B7E0A6540EB0YI5&utm_campaign=ADF_NB%20Adformatie%20Media%20(week)&utm_medium=email&utm_source=SMG&utm_content=361_15%20aug%20(wk%2033)

Talpa Network sluit content- en reclamepartnership met TuneIn


Talpa Network
 en TuneIn kondigen een strategisch partnerschap aan om TuneIn-luisteraars van over de hele wereld te verbinden met de radiozenders van Talpa Network: Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica.

Dankzij de samenwerking is Talpa Media Solutions per 1 april 2022 de exclusieve salespartner in Nederland voor TuneIn. Talpa Media Solutions gaat de verkoop van de digitale audiospots voor TuneIn in Nederland verzorgen.

Talpa Network is het eerste Nederlandse mediabedrijf dat een samenwerking met TuneIn aangaat. Het partnership zorgt ervoor dat Talpa kan inspelen op de behoefte van de luisteraars middels op maat gemaakte advertenties.

Xander Czaikowski, Director Digital Distribution bij Talpa Network: “Wij zijn een Nederlands mediabedrijf en hebben een ongeëvenaard inzicht in onze digitale audiomarkt. We weten wie onze luisteraars zijn en wat ze belangrijk vinden. We gaan graag de samenwerking aan met adverteerders om luisteraars die via TuneIn op onze radiozenders afstemmen te voorzien van actuele en relevante content. In samenwerking met TuneIn zullen we er alles aan doen om de luisterervaring te blijven optimaliseren. Het partnership biedt daarnaast de mogelijkheid voor OMS om als exclusieve sales partner dit ook voor andere adverteerders te verzorgen.”

Allard Ruyl, CEO Talpa Media Solutions: “Talpa Media Solutions vergroot met deze samenwerking haar bereik in het digitale audio domein. Dit betekent concreet dat er meer luisteraars bereikt kunnen worden en dat Talpa Media Solutions in staat is om adverteerders en bureaus nóg beter te bedienen in dit 
snelgroeiende advertentiedomein.”

Voor klanten betekent dit dat het miljoenen bereik van TuneIn per 1 april ingekocht kan worden via Talpa Media Solutions. Adverteerders kunnen hierbij gebruik maken van alle bekende targetting mogelijkheden zoals de kenmerken tijd, regio en demografisch. Adverteren in audio wordt op deze manier nog relevanter en effectiever. 

Richard Stern, CEO van TuneIn: “De combinatie van TuneIn’s wereldwijde technologieplatform en hyper-lokale live audioprogrammering is wat de TuneIn-dienst zo uniek maakt. Onze samenwerking met Talpa Network markeert een belangrijke stap voorwaarts in onze gecombineerde inspanningen om Nederlandse luisteraars te verblijden.”

“De gecombineerde expertise van TuneIn en Talpa Network creëert ook ongelooflijke mogelijkheden voor adverteerders die op een zinvolle en authentieke manier in contact willen komen met ons publiek in Nederland. We kijken ernaar uit om nog vele jaren te innoveren met Talpa Network.”

TuneIn stelt luisteraars van over de hele wereld in staat om een scala aan digitale radiostations en podcasts te streamen, waaronder de radiozenders van Talpa Network; Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. Met distributie over 200+ aangesloten apparaten, waaronder smart speakers (waaronder Sonos), Google Home en autodevices (waaronder Tesla, Apple Carplay en Android Auto), zal TuneIn Talpa Network-luisteraars voorzien van entertainmentcontent. Op deze manier wordt het bereik voor Nederlandse adverteerders vergroot.

Media in 2021: corona camoufleert afname lineaire tv, meer fragmentatie radio

De eerste week van januari is een mooi moment om nog even terug te blikken op 2021. Hoewel we graag van de huidige coronapandemie af hadden willen zijn en daarop terug hadden willen kijken, is de realiteit dat we er nog steeds middenin zitten. Toch kijken we hier terug naar de media van de afgelopen jaren en zullen we ook proberen coronaeffecten te duiden.

Hiervoor kijken we naar de grootste mediadistributiekanalen en in hoeverre daar wijzigingen in opgetreden zijn. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van ‘simplicity’ (sorry, kan er geen betere Nederlandse vertaling voor vinden) en hou ik graag bereik en consumptieduur van het kanaal aan. Voor lineaire radio en tv en digitale consumptie heb ik dan ook de currencies van SKO, NLO en DAM gebruikt zolang het nieuwe NMO er nog niet is.

Lees hier hele artikel

Podcast audio bewerken met audacity

Met de komst van internet en streamingdiensten als Spotify werd gedacht dat dit het einde voor de radio zou betekenen. Niets bleek minder waar: de radio heeft nog steeds vele luisteraars. Wel zijn er andere vormen van audiovermaak bijgekomen, zoals de podcast. Wil je zelf wel eens een podcast opnemen? Hoe dat werkt en hoe je podcast-audio bewerken kunt met de gratis software Audacity.

https://computertotaal.nl/artikelen/algemeen/podcast-audio-bewerken-met-audacity/

Flinke Media | Digital Audio Mediabureau

Flinke Media helpt merken effectief hun doelgroep bereiken met audio, op alle plekken waar geluisterd wordt.

Dit omvat conceptontwikkeling, productie, channel planning, inkoop, campagne setup, optimalisatie, tot en met evaluatie van Digital Audio campagnes.

Om de volledige mogelijkheden van moderne audio te ontsluiten werkt Flinke Media onder andere met inzet van streaming audio, digital radio, Podcast advertising, contextual targeting, programmatic audio, audio/podcast producties en uiteraard ook FM Radio.

Flinke Media combineert audio en digital ervaring, technologie en innovatie. Daarmee creëren we nieuwe kansen voor merken in het dynamische Digital Audio domein.Dit complexe, dynamische speelveld vraagt om nieuwe en actuele expertise.

Media 100

DeMedia100 2022 komt eraan. De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media wordt bekendgemaakt tijdens het DeMedia100 | DeMarketing100 Diner op 8 december 2021 in Amsterdam.

Deelname aan het DeMedia100 | DeMarketing100 Diner is alleen op uitnodiging. Alle genomineerden ontvangen een uitnodiging om een kaart voor het DeMedia100 Diner te kopen. Lees alles over het DeMedia100 Diner hier.

DeMedia100 wordt gepubliceerd in het DeMedia100 Magazine. Naast DeMedia100 en DeMarketing100 publiceren we een aantal deellijsten.

Hier de genomineerden voor DeRadio50, de lijst van de 50 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse radiowereld.

Iedereen heeft mensen mogen voordragen voor DeRadio50. De lijst wordt vastgesteld op basis een onderzoek, uitgevoerd door MediaTest. Voor dit onderzoek worden 40.000 professionals in media en marketingcommunicatie uitgenodigd. Het onderzoek vindt plaats in de tweede week van oktober 2021.

Je kunt aan dit onderzoek meedoen door je aan te melden voor de nieuwsbrief van Marketing Report.